Zwangerschap

Zwangerschap: 10 dingen die je wilt weten

Het is misschien wel het mooiste nieuws dat je ooit hebt gehad; je wordt mama. De zwangerschapstest was positief en je staat aan het begin van 9 spannende maanden. Maanden vol met nieuwe ervaringen en momenten om naar uit te kijken. Om je voor te bereiden op deze bijzondere periode heeft Kleine Grote Draak een lijstje gemaakt met dingen die je wilt weten tijdens jouw zwangerschap.

1. Neem contact op met een verloskundige

Vanaf het moment dat je zwangerschapstest positief is, kun je contact opnemen met de verloskundige. Het eerste bezoek vindt plaats tussen de 8ste en 10e week en meestal is dit een kennismakingsgesprek waar vooral veel informatie wordt gegeven over wat er de komende 9 maanden allemaal gaat gebeuren. Hét moment om al je vragen af te vuren. Bang dat je iets vergeet? Schrijf jouw vragen op en neem het lijstje mee naar de afspraak. Tip: geef ook even aan je huisarts door dat je zwanger bent, zodat zij dit aan je medische dossier kunnen toevoegen. 

2. Geniet van de eerste kennismaking

De eerste echo vindt net als het kennismakingsgesprek tussen de 8ste en 12de week plaats. Een bijzonder moment. Je maakt namelijk voor het eerst kennis met je kindje. Tijdens deze echo vertelt de verloskundige hoelang je al zwanger bent, of de baby zich in de baarmoeder bevindt, hoe groot de baby is, of het goed gaat met de baby en of het een meerling is. Spannend!

3. Spread the word

Je hebt de eerste echo gehad en het hartje van je kindje zien kloppen. Wat een blijdschap! Nu wil je natuurlijk niets liever dan het vertellen aan je familie en vrienden. Dit kan op allerlei leuke manieren. Laat je inspireren op bijvoorbeeld sites zoals Pinterest of door de leuke ideeën van je vriendinnen.

4. Wat je wel en niet mag eten en drinken tijdens je zwangerschap

Je wilt natuurlijk dat je ongeboren kindje de beste voeding krijgt om zich te ontwikkelen tot een gezonde baby. Het is daarom belangrijk om goed op te letten wat je eet. Bepaalde bacteriën en metalen die je lichaam normaal gemakkelijk verwerkt, zijn schadelijk voor je kindje. Pas om deze reden op met alcohol en rauw vlees. Voor alle sushi liefhebbers: ook met rauwe vis is het oppassen geblazen. De kans is namelijk aanwezig dat jouw favoriete maki de listeria bacterie bevat.

Naast dingen die slecht zijn voor je kindje zijn er ook een heleboel dingen die wel goed zijn. Tijdens jouw zwangerschap is het vooral belangrijk dat je gezond en gevarieerd eet volgens de Schijf van Vijf. Zo krijgt jouw baby voldoende voedingsstoffen binnen om te groeien. Vervang je ongezonde snacks dus bijvoorbeeld door een paar frambozen.

Benieuwd welke ingrediënten of gerechten je wel of juist niet mag eten? De app ZwangerHap is hiervoor ideaal. 

5. Foliumzuur

Foliumzuur staat ook wel bekend als vitamine b11. In principe krijg je van deze vitamine voldoende binnen via verse groenten en vlees, maar wanneer je zwanger bent is het verstandig om deze vitamine extra tot je te nemen. Het is van belang voor het vormen van het centrale zenuwstelsel. Foliumzuur draagt bij aan de weefselgroei en het vormen van de placenta. Ook verkleint foliumzuur de kans op aangeboren afwijkingen. Foliumzuur koop je in de vorm van tabletten. Zo heb je bijvoorbeeld zwangerschapstabletten met de benodigde vitaminen, mineralen en foliumzuur in één.

6. Zwangerschapskwaaltjes

Het is heel normaal om tijdens de zwangerschap last te hebben van kwaaltjes. Dit betekent in principe helemaal niks ergs, het hoort er gewoon bij. Zo kun je last krijgen van brandend maagzuur, vermoeidheid, misselijkheid, hoofdpijn en pijnlijke borsten. Niets om je zorgen over te maken. Vervelend is het wel, maar wanneer jij na 9 maanden je kindje in jouw armen sluit, ben je dit gelijk weer vergeten. Houden de klachten lang aan of twijfel je over je gezondheid? Neem dan altijd contact op met jouw verloskundige of de dokter.

7. Moeders voor Moeders

Moeders voor Moeders is een initiatief waar iedere zwangere vrouw aan deel kan nemen. Na een eerste kennismaking met een vertegenwoordiger, waarbij getest wordt of er voldoende hCG hormoon in je urine aanwezig is, vang je iedere week vier dagen je urine op. Hiervoor krijg je vanuit de organisatie speciale flessen met hierin een conserveermiddel. Op deze manier kan jouw urine een tijdje bewaard worden. Tijdens de zwangerschap bevat jouw urine het HCG hormoon, wat wordt ingezet bij vruchtbaarheidsbehandelingen. Het hormoon is tijdens de eerste 16 weken van je zwangerschap het meest aanwezig in je lichaam. Door jouw urine op te vangen, wat vervolgens iedere week bij jou thuis wordt opgehaald, help jij andere stellen die zwanger proberen te worden.

Voor jou dus een kleine moeite, voor hen een groot gebaar. Uiteraard moet je hiervoor dus wel vier dagen in de week rekening houden met het opvangen van je urine en kan de geur van het conserveermiddel in de bewaarflessen als heftig worden ervaren.

Aanmelden kan via de website van Moeders voor Moeders.

8. Breng toekomstige uitgaven in kaart

Dat het zorgen voor een kindje niet goedkoop is, wist je hoogstwaarschijnlijk al. Het is dan ook verstandig om je voor te bereiden op de kosten die je moet maken. Zet daarom alles goed op een rij. Van de eventuele kosten tijdens de kraamtijd tot de kosten voor een zwangerschapscursus. Op deze manier kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.

Ook is het goed om alvast je zorgpakket aan te passen, mits hier bepaalde zorg ontbreekt waar je wel graag gebruik van wilt maken.

9. Zwangerschapskleding

Jouw favoriete T-shirt moet je de komende maanden even in de kast laten liggen en het dragen van een high waist skinny jeans is vanaf nu ook verleden tijd. In de loop van je zwangerschap moet je zelfs positiekleding aanschaffen. Het is soms lastig om leuke zwangerschapskleding te vinden. Om toch een beetje hippe kleding te dragen tijdens jouw zwangerschap kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld t-shirts aan te schaffen in een paar maten groter. Ook wijdvallende jurken en de mannenafdeling zijn de komende maanden jouw beste vriend. De oversized look is toch helemaal hip!

10. Trotse mama

Tot slot: je mag trots zijn op jezelf. Je bent een mama in spe en jouw buik is de komende negen maanden een thuis voor jouw kindje. Zorg daarom goed voor jezelf, eet gezond en probeer te blijven sporten. Wanneer jouw favoriete sport te intensief is, kun je dit vervangen voor bijvoorbeeld een lange wandeling. Luister naar je lichaam wanneer jij je vermoeid voelt en drink voldoende water.
Add to cart